Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2024 roku planowała udostępnić kierowcom ponad 175 kilometrów nowych dróg w całej Polsce. Większość robót udało się zakończyć na czas i użytkujący drogi mogą poruszać się nowymi trasami. Część z nich będzie gotowa do użytku jeszcze w tym roku lub w kolejnych tygodniach. Jakie drogi GDDKiA otworzyła w 2024 roku?
Na koniec 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała komunikat, w którym przedstawiła swoje plany na kolejny rok. W mijających powoli 12 miesiącach GDDKiA zakłada udostępnić kierowcom do użytku łącznie 175,2 km nowych dróg. Na ten wynik składać się miały 24,6 km autostrad, 117,1 km dróg ekspresowych, 10 km dróg z Programu budowy 100 obwodnic oraz 23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg kolejowych. Dla porównania, w 2023 roku GDDKiA oddała razem 266,5 km dróg, a w rekordowym w ostatnich latach roku – 2019 – aż 459,9 km. Większość planów na 2024 rok udało się zrealizować.
Autostrada zgodnie z planem
Plan GDDKiA na budowę autostrady w 2024 roku skupiony był wokół dwóch odcinków A2 w województwie mazowieckim. Praca na A2 na trasie pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy z nich został oddany na początku sierpnia i dotyczył trasy od węzła Siedlce Zachód do węzła Siedlce Południe o długości około 12,5 kilometra. Drugi odcinek, o długości 12,1 km, został udostępniony kierowcom jeszcze pod koniec tego samego miesiąca, a jego głównym celem było uniknięcie tworzenia się zatorów w okolicach Kałuszyna. Ostatni z trzech odcinków tej trasy miał być gotowy wiosną 2025 roku, jednak udało się zakończyć prace szybciej niż zakładano. 18 grudnia GDDKiA poinformowała, że trzy miesiące przed terminem został oddany ostatni 20-kilometrowy odcinek autostrady A2
Zgodnie z planem odbyło się również otwarcie wszystkich dróg z Programu budowy 100 obwodnic. W tej grupie znalazły się trzy drogi, które otrzymali kierowcy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku:
- Obwodnica Grzymiszewa - DK72, około 1,4 km
- Obwodnica Strykowa - DK32, około 3,1 km
- Obwodnica Gryfina - DK31, około 5,5 km
Prace przy większości dróg ekspresowych również przebiegały zgodnie z planem i zostały one oddane do użytku w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Na 2024 rok GDDKiA zaplanowała skończenie prac przy 117,1 km dróg ekspresowych. Do dziś (stan na 18 grudnia) oddanych jest sześć z nich:
- S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, około 7 km
- S3 Bolków - Kamienna Góra Północ, około 16,1 km
- S6 obwodnica Koszalina i Sianowa, około 3,9 km
- S7 Miechów - Szczepanowice, około 5,3 km
- S16 Borki WIelkie - Mrągowo, około 12,9 km
- S61 Łomża Zachód - Kolno, około 12,9km
To jednak nie koniec, bo tuż przed świętami Bożego Narodzenia – 23 grudnia – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy Północną Obwodnicę Krakowa znajdującą się w ciągu drogi S52. Na trasie, w niektórych miejscach, będą jednak wciąż trwały prace i pojawią się zwężenia ruchu oraz ograniczenia prędkości.
Ostatni okres przyniósł kierowcom również gotowe do użytku trzy drogi klasy GP w ciągu następujących dróg krajowych:
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, około 2,9 km
- D11 rondo Janiska - Kołobrzeg Wschód, około 1,5 km
- DK47 Rdzawka - Nowy Targ, około 16,1 km
Do końca zbliża się również II etap łącznika brzeskiego DK75 o długości około trzech kilometrów. Na miejscu prace jednak wciąż trwają i nie wiadomo, czy uda się je zakończyć jeszcze w grudniu.
Opóźnienia na S3 i S7
Największym wyzwaniem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 2024 rok były dwa odcinki drogi ekspresowej S3. Łącznie oba odcinki: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn mają mieć około 33 kilometrów. Prace na tych odcinkach cały czas postępują, a GDDKiA planuje udostępniać kierowcom dwie jezdnie do jazdy, jednak całościowe zakończenie budowy obecnie jest planowane na drugi kwartał przyszłego roku.
Również w terminie nie uda się udostępnić dla kierowców drogi S7. Odcinek Widoma – Mistrzejowice mierzący około 13,7 kilometra wciąż znajduje się w zaawansowanej budowie. Jak informowała w listopadzie GDDKiA, wówczas poziom prac był wykonany w 86 procentach.
Pierwsza część obwodnicy Oświęcimia gotowa
Poza drogami, które GDDKiA planowała zakończyć w 2024 roku, udało się również sfinalizować inne prace. Na początku grudnia poinformowano o otworzeniu pierwszego odcinka obwodnicy Oświęcimia. Część drogi udostępnionej dla kierowców liczy blisko 2,2 kilometra i obejmuje odcinek między rondem na ulicy Zatorskiej i rondem na ulicy Jagiełły z drogą wojewódzką nr 948. Docelowo cała obwodnica ma być gotowa w połowie 2026 roku.
Poza tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad działała i otwierała inne elementy infrastruktury. W ten sposób otwarty został m.in. węzeł drogowy na zakopiance w Gaju z ponad 120-metrowym wiaduktem czy most tymczasowy w Głuchołazach, którego konieczna wybudowania powstała w wyniku powodzi w Polsce tym roku.